رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۸

خواص قیسی یا (برگه ی زرد آلو) - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

خواص قیسی یا (برگه ی زرد آلو)

Loading the player...

دانلود

قیسی یا (برگه ی زرد آلو) منبعی عالی از فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ترکیبی ژل مانند تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آن ها می‌شود. این ویژگی فیبرها به آن ها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را می‌دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع 2 مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را تسهیل می‌کنند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید می‌باشند. مصرف 6 تا 8 عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می‌شود. نصف فنجان قیسی 19 درصد از نیاز روزانه به فیبر را فراهم می‌آورد.زردآلوی تازه غنی از پتاسیم است ولی قیسی دارای میزان بالاتری از پتاسیم نسبت به میوه تازه است. پتاسیم عنصر مهمی در بدن است و نقش حیاتی در متابولیسم و عملکرد بافت‌ها، ارگان‌ها و سایر سلول‌های بدن ایفا می‌کند. پتاسیم رژیمی‌ برای سلامتی قلب و حفظ فشار خون سالم ضروری است. این عنصر برای فعالیت الکتریکی قلب، ساختمان عضلات و رشد طبیعی بدن ضروری است. دریافت ناکافی پتاسیم با افزایش خطر پرفشاری خون مرتبط است. پتاسیم اثر ضد گرفتگی عضلانی دارد. نصف فنجان قیسی بیش از 21 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را فراهم می‌کند.قیسی علاوه بر ویتامین‌های گفته شده، حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند که میوه‌جات رسیده نسبت به میوه جاتی که به طور کامل نرسیده‌اند، آنتی اکسیدان بالاتری دارند. بنابراین قبل از خشک کردن زردآلو برای تهیه قیسی، از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنیدوقیسی نسبت به زردآلوی تازه منبع مهمتری از آهن محسوب می‌شود. رژیم متشکل از انواع متنوعی از غذاهای غنی از آهن، به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت شایع‌ترین مشکل تغذیه‌ای در جهان است، کمک می‌کند. ابن سینا خوردن هر روز 50 گرم برگه زردآلو یا قیسی را برای تقویت اعصاب و کم خونی مفید دانسته است. نصف فنجان قیسی، 10 درصد از نیاز روزانه به آهن را تامین می‌کند. کلسیم برای حفظ استخوان، دندان و غضروف نیاز است. پوکی استخوان یک مشکل رایج در میان زنان مسن است. این بیماری با مصرف کلسیم طبق توصیه سفارش شده در روز قابل پیشگیری است. 100 گرم قیسی در حدود 44/53 میلی گرم کلسیم تامین می‌کند.قیسی سرشار از کاروتنوئیدها(پیش‌سازهای ویتامینA) و سایر مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد، که باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شوند؛ حفظ می‌کنند. قیسی سرشار از بتا کاروتن است که نقش‌های حیاتی‌ای در بدن دارد، فواید آن شامل کمک به پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی، سرطان، فشارخون بالا، مشکلات پوستی، آب مروارید، بیماری وابسته به سن تحلیل ماکولار و سردرد است. نصف فنجان قیسی، 47 درصد از نیاز روزانه به بتا کاروتن را فراهم می‌آورد.همچنین باید توجه داشت که به دلیل بالا بودن میزان فیبر در قیسی مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث اسهال و ایجاد نفخ گردد. بنابراین کودکان و سالمندان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.