رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۸

روحانی زنده یاد شیخ محمد تعمیر کاری - نمایش محتوای تلویزیون

 

 

روحانی زنده یاد شیخ محمد تعمیر کاری

Loading the player...

دانلود

زندگی نامه:
حاج شیخ محمد تعمیر کاری در سال 1314 در شهر ایلام و در خانواده ای متدین و مومن دیده به جهان گشود. عشق به اهل بیت علیهم السلام وی را بر آن داشت تا در همان عنفوان جوانی برای کسب علم و معرفت ایلام را به قصد قم ترک کند . تعمیر کاری دروس سطح را در محضر فضلای آن دوره حوزه علیمیه قم به پایان برد و مدتی را در دروس خارج حضرت امام (ره) آیة الله گلپایگانی شرکت جست. توجه به تزکیه و تهذیب نفس او را بر آن داشت تا حضور در درس بزرگان اخلاق و عرفان را سرلوحه ی برنامه درسی و اخلاقی خود قرار دهد.او چنان ف رد مهذب و متخلق به اخلاق الهی بود تا آنجا که حاج آقا ف اطمی حتی منزل خود را در اختیار او و خانواده اش قرار داد و آیة الله بهاءالدینی نیز تا پایان عمر ارتباط نزدیک دوستانه ی خود را با وی  قطع نکرد.
ایام تحصیل تعمیرکاری در حوزه علمیه مصادف با خیزش جاودانه امام خمینی (ره) و آغاز نهضت روحانیت شد و او نیز همگام با دیگر فضلای جوان حوزه به یاری امام (ره) شتافت. همراهی او با نهضت امام (ره) جهت زندگی او را مشخص کرد و از این تاریخ به بعد بود که او دعبل وار چوبه دار خود را بر دوش کشید و شهر به شهر ، روستا به روستا ، مسحد به مسجد در کنار تبلیغ و ترویج مکتب حیات بخش تشیع و مبارزه با خرافه و التقاط ، فریاد عدالت خواهی امام و محرومیت مردم دیار خود را فریاد زد. چنین حرکتی موجب شد تا نام تعمیر کاری در لیست مخالفین درجه اول رژیم ستم شاهی و افراطی ترین حامی امام قرار دهد و او را تا پای چوبه درا بکشاند که نظر به حساسیت منطقه ایلام و مردم غیور آن ، استاندار وقت مانع اعلام و اجرای این حکم شود.
یک سال زندانی شدن در سیاهچاله های رژیم در تهران و تحمل شکنجه های وحشیانه عمال ساواک چون کشیدن بیست ناخن او ، چنان تن ورزیده و قدرتمندش را در هم شکست که پس از آزادی در دیدار نخست حتی خانواده ی او قادر به شناخت او نبودند.
سه سال تبعید در بافت کرمان ، دو سال تبعید در مشکین شهر و 8 ماه در ایذه خوزستان و ... برای او دورانی سخت ودشوار بود.در این دوران تبعیدبود که تعمیرکاری، مردم مبارز دیگر شهرها را با نام ایلام وایلامی آشنا کرد.ابلاغ ساواک به تمام شهر ها مبنی بر ممنوع المنبری او تا پیروزی انقلاب ادامه یافت و هرگز مانع حرکت تبلیغی و موضعگیری سیاسی او نشد.
انقلاب پیروز شد و تعمیرکاری بار دیگر به آغوش محراب مسجد جامع ایلام بازگشت و در کنار آیة الله حیدری و سایر روحانیون مبارز به پاسداری از دستاوردهای انقلاب پرداخت.
صدای دعای توسل و دعای کمیل و زیارت عاشورای تعمیرکاری در محراب در کنار سخنان پر شور و هدایتگرانه و منتقدانه او ر بین نمازگزاران یاد او را در بین بسیجی ها و نیروهای حزب اللهی زنده نگه داشته است.
بنای مسجد جامع بخش ملکشاهی، ممانعت از بنای مکان های مذهبی بی سند در برخی مناطق استان، مبارزه با خرافه و حرکتهای انحرافی از ثمرات سفرهای او به شمار میرود.
حضور تعمیرکاری در جبهه های حق علیه باطل برگی از زندگی این فاتح زندانهای عصر ستم شاهی در بین فاتحان جبهه نبرد است که به حق موجب دلگرمی جوانان سپاهی و بسیجی مستقر در تیپ مقتدر امیرالمومنین (علیه السلام) ایلام شد.
روحیه انقطاع از  دینا و مقام، ساده زیسیتی و گریز از تجمل گرایی، رُک گویی،برخورد مهربانانه و متواضعانه با اقشار مختلف مردم، واکنش مقتدرانه در برابر انحرافهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، احترام ویژه به پدر و مادرو .. از ویژگی های این روحانی ایلامی به شمار میرود.
تعمیرکاری به شدت طرفدار مدیریت بومی در استان و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بود. نگرانی های شدید و خون دل خوردنهای این مجاهد خدامحور در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی در سال های آخر عمرش، زخم های کنه شکنجه گاههای دوران ستم شاهی را برای او زنده کرد و سرانجام این زخم های کهنه او را خانه نشین و از مسجد و محراب مسجد جامع جدا کرد، او پس از یک دوره بیماری سخت تنها در محرم سال 1378 توانست در مقابل هیئت عزاداری که به درب خانه اش به سینه زنی مشغول بودند و از او خواهان دم گرفتن دوباره نوحه خوانی شدند از جای خود برخاست و در آخرین محرم سالهای زیستن خویش در سوگ امام شهیدش بر سر و سینه زد او که هیچگاهزیارت عاشورایش ترک نشد در وصیت نامه اش نوشت :
" با تربت امام حسین علیه السلام محاسنم را در گل بگیرید حتما و این شعر را بر روی سنگ قبرم حک کنید
گنه دارم ، حسین داررم
حسین دارم چه غم دارم
همه شب بر آستانت شده کار من گدایی
به خدا که این گدایی ندهم به پادشاهی