رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۸

عوامل تهدید کننده سلامت روان - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

عوامل تهدید کننده سلامت روان

Loading the player...

دانلود

سلامت روان، نیاز و خواسته ی همه انسان ها است و همه ی ما تلاش می ‌کنیم که برای برقراری ارتباطات سالم، شخصیت ‌های سالمی در زندگی انسانی پیدا کنیم.
عواملی که بر سلامت روان ما آسیب وارد می کنند متنوع و زیاد هستند.اما شایعترین این عوامل استرس، اضطراب، خشونت، استفاده ناصحیح از اینترنت، کامپیوتر -تلویزیون – موبایل و… است که جهت کنترل اثرات زیان آور، برخی از این عوامل در ذیل نام برده شده و راهکارهایی ارائه شده است:
۱ استرس:
استرس جزئی از زندگی است و هرکسی اندوه،افسردگی، احساس اضطراب،از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش یا استرس را تجربه می کند اما فقط زمانی می تواند جدی شود که برای زمان زیادی ادامه یافته و منجر شود شما احساس ناراحتی و پریشانی کنید یا با فعالیت های روزمره مداخله کند.
اضطراب یک واکنش نرمال به استرس است که به شما کمک می کند با یک موقعیت سخت سروکار داشته باشید. استرس بر روی سیستم ایمنی بدن،پوست،سیستم گوارشی،وضعیت خواب و بیداری و…مؤثر است.
مهمترین تغییراتی که در بدن در زمان استرس اتفاق می افتد عبارتند از:افزایش هورمونهای استرس(آدرنالین و کورتیزول)،افزایش قند وچربی خون،افزایش ضربان قلب و فشارخون،افزایش تنفس،تغییرات هیجانی در نتیجه تغییرات شیمیایی در مغز،اختلالات گوارشی(شبیه سندرم روده تحریک پذیر) و تضعیف سیستم ایمنی بدن.
یک امتحان سخت یا حفظ تمرکز در یک سخنرانی مثالهایی از این دست است.اگر شما نتوانید نگرانی هایتان را ازبین ببرید یا احساس اجتناب از فعالیت های روزانه داشته باشید نشان می دهد که شما ممکن است یک اختلال اضطرابی داشته باشید.
دکتر Craig Hassed  استاد دانشگاه manashاسترالیا در خصوص مدیریت استرس بیان نموده است که مؤلفه ها یا عوامل تعیین کننده  سلامت شامل ورزش و فعالیت بدنی، مدیریت استرس، تغذیه،ارتباطات، محیط، آموزش و معنویت می باشد. به نظر می رسد این شکل اهمیت مدیریت استرس را در حفظ سلامت و تأمین رفاه بیان می کند.
یک سبک زندگی متعادل میتواند در مدیریت بهتر استرس به شما کمک کند. راهکارهای زیر کمک می کند که استرس خود را بهتر مدیریت نمایید:
– شبکه حمایتی از دوستان ایجاد کنید.این شبکه را گسترش دهید.در فعالیت های فوق برنامه از قبیل بازی در یک دسته دانشگاهی،ارتباط و عضویت در یک کلوپ دانش آموزی،نوشتن یک روزنامه دیواری در مدرسه و… شرکت کنید. یا یک فیلم کمدی در DVD Player قرار داده و برخی از دوستانتان را دعوت کنیدو در خندیدن با هم سهیم شوید.اینها راههای بزرگی برای دیدار دوستان جدید است.
– فعال بمانید:.فعالیت منظم فیزیکی می تواند خلق و خوی شما را ارتقا داده و باعث کاهش افسردگی شود و احساس سلامتی تان را افزایش دهد
– اگر  به دلیل مشکلات جسمانی  توان شرکت در باشگاههای ورزشی ، یوگا و استخررا ندارید می توانید هرروز پیاده روی کنید و یا در منزل به انجام حرکات نرمشی بپردازد
– به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید و نگرانی هایتان را با افرادی که در این حرفه کار می کنند در میان بگذارید.اگر آنها توصیه به درمان می کنند راهنمایی ها را دنبال کنید.
– آگاه باشید که چه چیزهایی باعث استرس شده و چگونه باید در برابر آنها واکنش نشان داد. ممکن است که شما توانایی اجتناب از برخی از آنها را داشته باشید و بدانید که بقیه را چگونه مدیریت نمایید.
– تمرین آرامش عضلانی(ریلکسیشن)و مراقبه(مدیتیشن) کمک می کند که استرس های خود را کنترل کرده و آرامش داشته باشید.
– اگر شما در زمان بروز استرس دچار اختلال تنفسی می شوید باید راه تنفس راحت را بیابید. یوگا و مدیتیشن میتواند کمک خوبی باشد.
– از موقعیت های استرس زا نظیر محیط هایی که در آن عوامل تنش زا ، تشنج آور و مشاجرات است اجتناب نمایید.تعطیلات پایان هفته زمانی است که ناخودآگاه به همه اینها پایان می دهد. تحقیقات نشان داده است که در اولین روز از هفته میزان بیماری های قلبی عروقی بیشتر از پایان هفته و تعطیلات است.
کنترل استرس در محیط کار:
استرس های شغلی کارایی شما را تحت تاثیر قرار می دهند ومی توانند روی زندگی شخصی شما هم تاثیرگذار باشند. بنابراین یادگیری کنترل استرس درمحیط کار،هم درمحیط خانه وهم درمحیط کار به شما کمک می نماید.
کارشناسان پیشنهاداتی را برای کنترل استرس درمحیط کار ارائه کرده اند که عبارتند از:
• لیستی از وظایف اولویت بندی شده وکارهای متداول تهیه نمایید.
• اگراحساس ناتوانی ویا خستگی می کنید، به رئیس خود اطلاع دهید.
• مشکلات محل کارتان را همان جا بگذارید و آنها را به داخل منزل نیاورید.
• وقفه های کوتاهی را درساعات کاری روزانه تان بگنجانید، مخصوصا هنگامی که احساس می کنید استرس دارید.
• همواره میز کارخود را مرتب ومنظم نگه دارید.
• هنگامی که کار خودرا به خوبی انجام دادید، به خود پاداش دهید.
• تشخیص دهید که چه موقع باید به دنبال یک کارجدید بگردید
۲-اضطراب: که در قسمت مربوط به بیماری های شایع به آن پرداخته شده استو
۳-خشونت و پرخاشگری:
پرخاشگری یک رفتار و خشم یک هیجان است. پرخاشگری می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد. در تعریفی خشونت به عنوان "استفاده عمدی از قدرت فیزیکی  به شکل واقعی یا تهدیدکننده تعریف می شود که ممکن است در برابر خود ، شخص دیگر ، علیه یک گروه و یا حتی جامعه باشد. اِعمال خشونت به دو شیوه جسمانی و کلامی است