حمایت از کالای ایرانی | یک‌شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۷

لزوم عنایت به راهکارهای علمی برای ارتقاء افزایش تولید و اشتغال - نمایش محتوای خبر

 

 

لزوم عنایت به راهکارهای علمی برای ارتقاء افزایش تولید و اشتغال

بحث تولید و اشتغال بدون منابع ایجاد کننده دانش معنایی ندارد.

لزوم عنایت به راهکارهای علمی برای ارتقاء افزایش تولید و اشتغال
 
منبع :  خبرگزاری فارس - ایلام
 
بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری امسال سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است، امید است که ملت ایران و دولت دست به دست هم دهند همکاری لازم را در این راستا داشته باشند و مشکل اشتغال در سطح استان و کشورمان ایران اسلامی برطرف شود و خط تولیدات داخلی و چرخ اقتصادی بیشتر از گذشته  بچرخد.
 
با توجه به این که در ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که برخی از کارخانجات متاسفانه تولید آنها کندتر در حال چرخیدن است و یا این که بعضی از این کارخانجات تعطیل شدند و این می‌طلبد که همکاری دولت و مردم در این راستا بیشتر شود.
 
ما اگر اقتصاد یک جامعه را در نظر بگیریم مهمترین خروجی آن تولید است یعنی چیزی که به عنوان نمود عینی اقتصاد یک جامعه خود را نشان می‌دهد تولید است و برای این که تولید در جامعه ایجاد شود باید سرمایه گذاری صورت گیرد تولید به عنوان یک تابعی است که چند نهاده را دارا است، نهادهای تولید شامل نیروی انسانی، سرمایه، تکنولوژی به عنوان عوامل مؤثر در تولید ذکر شده است، اگر کشوری توسعه اقتصادی بخواهد باید رشد اقتصادی را داشته باشد، رشد اقتصادی نیز با افزایش تولید ملی حاصل می‌شود.
 
تولید ملی نیز زمانی ایجاد می‌شود که جی.وی.پی در آن جامعه افزایش پیدا کند یعنی میزان تولیدات آن جامعه در بخش‌های مختلف ارتقاء پیدا کند و به تبع آن درآمد سرانه در آن کشور بالا رود و نیز افزایش درآمد سرانه خود به خود رفاه اقتصادی و بهبود زندگی را برای افراد و مردم آن کشور ایجاد می‌کند.
 
علی حیدری یکی از شهروندان ایلامی در خصوص راهکارهای افزایش اشتغال و تولید در این باره می‌گوید: در راستای ایجاد اشتغال در هر زمینه‌ای باید یک تخصص و مکانیزم‌هایی انجام شود که باعث گسترش آن شغل شود به عنوان مثال بخش کشاورزی در استان ما که یکی از بزرگترین بخش‌ها است مع باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه ما می‌خواهیم در صنعت گندم خودکفا شویم و بحث جلوگیری از واردات میوه و سبزیجات و ... باید تلاش خود را افزون کنیم.
 
وی ادامه داد: مثلا ما در غرب کشور زمین‌های فراوان و حاصلخیزی را داریم که در مناطق گرمسیری باید از طریق رودخانه‌های مرزی آنها را آبیاری کنند، اگر سیستم آبیاری تحت فشار برای کشاورزان را دولت انجام دهد که کشاورزان بتوانند در زمین‌های آبی کشاورزی کنند این امر باعث می‌شود که میزان 10 درصد از بیکاری جوانان از بین برد یعنی 10 درصد جوانان می‌توانند اشتغال داشته باشند و مشغول کار شوند.
 
وی در خصوص تخصص و آموزش علمی در راستای ایجاد شغل و تولید، گفت: اگر در هر زمینه‌ای بخواهیم کار کنیم باید تخصص آن کار را داشته باشیم، مثلا در بحث کشاورزی مکانیزه یک فرد که سواد کافی نداشته باشد نمی‌تواند این کار را انجام دهد، حتما باید فردی باشد که مهندسی ترویج کشاورزی و یا مهندس مدیریت کشاورزی باشد که آموزش‌های این کار را گذرانده باشد که بتواند در این راستا موفق عمل کند که این را از حالت سنتی درآورد و به سوی زمین‌های با وسعت زیاد کار کنیم که لازمه محقق شدن این امر تخصص و علم صنعت کشاورزی است.
 
یکی از مدرسین دانشگاه با توجه به مفهوم تخصص‌گرایی در تولید می‌گوید: ما بعد از این که اقتصاد را از اقتصادهای محلی به سمت اقتصادهای شهری و صنعتی پیش می‌روند، تخصص‌گرایی مفهوم گسترده‌تری می‌شود حتی مبنای شکل گیری سازمان تجارت جهانی بر اساس تقسیم کار بین‌المللی است که ما تخصص گرایی را برای کشورها داشته باشیم در درون یک کشور این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است یعنی ما اگر بخواهیم ارتقاء تولید و جهش اقتصادی با رشد را داشته باشیم باید تغییر تکنولوژی صورت گیرد و این جزء با نیروی دانش و فناوری این امر میسر نیست.
 
با توجه به این که ما می‌بینیم که اقتصاد دانایی محوری که اکنون مطرح است و برنامه‌های توسعه نیز بر مبنای آن شکل گرفته است در دنیا به عنوان یک پارادایم مسلط مورد نظر بسیاری از کشورها است.
 
اگر ما معلومات توسعه یافته را در سطح آمریکای شمالی بررسی کنیم می‌بینیم که این کشورها بر آن اساس توانستند ارتقاء تولید را در جامعه خود داشته باشند و این فکر و اندیشه‌ها هستند که توسعه را ایجاد کردند و این تغییر نگرش‌ها هستند که نهادهای توسعه‌ای را به وجود آوردند و عرف ارزش‌ها قوانین و مقررات را به تبع آنها تغییر کردند و زمینه را برای رشد اقتصادی در آن جامعه فراهم کردند.
 
بحث تولید و اشتغال بدون منابع ایجاد کننده دانش معنایی ندارد با توجه به این که چند صباحی است که رسالتی جدید را برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تعریف شده است که تحت عنوان دانشگاه کارآفرین به اصطلاح دانشگاه‌های که خود به خود مولد ایجاد این موضوع هستند و می‌توانند نقش دهنده آن در سطح جامعه باشند همه این‌ها میسر نمی‌شود مگر این که سرفصل درس‌های که موجود است مرتبط با نیازهای جامعه باشد.
 
یکی از مدرسین دانشگاه در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد رویکردی که در دانشگاه‌های ما در راستای تولید است رویکرد درستی نبوده و این رویکرد نتوانسته تولید را در جامعه ما ارتقاء دهد این که رویکرد تولید علم ما تغییر پیدا کند حتی نحوه ارتقاء مرتبه علمی اساتید ما بر این مبنا شکل بگیرد باید در جامعه ما از نوشتن مقاله‌ها و پایان نامه‌هایی که هیچ خروجی و کاربردی برای جامعه در پی‌ندارد و به تولید و ثروت ما اضافه نمی‌کند باید فاصله گرفت و به سمت مسائلی پیش رویم که مشکلات جامعه را در این راستا حل کند و این را به تولید ثروت تبدیل شود و  بحث کارآفرینی در دانشگاه‌ها را به عنوان یک الگوی مسلطی در دانشگاه‌های ما با توجه به رویکرد جدید مد نظر قرار بگیرد.
 
ایران کشوری است که یک درصد جمعیت دنیا را دارا است و بیستمین کشور از نظر مساحت و جمعیت دنیا است و از نظر منابع اقتصادی 5 درصد منابع دنیا را دارا هستیم ایران کشوری است که می‌تواند 11 درصد تورم دنیا را کاهش دهد اگر بتواند کلید ترانزیتی جهان شود با توجه به این که ایران کشوری بوده که در طول تاریخ کشور ترانزیتی نام گرفته است و استان ایلام نیز از این موقعیت ترانزیتی و موقعیت ویژه برخوردار است در برنامه اول توسعه مدل توسعه‌ای که برای ایلام تعریف شده که مبتنی بر کشاورزی و دامداری بوده است.
 
در برنامه سوم توسعه نیز بحث صنعت نفت و گاز به عنوان رویکردی جدید در توسعه ایلام مطرح شده است و قابلیت‌هایی را در این حوزه‌ها داریم که قابلیت‌ها به مزیت تبدیل شود و به اضافه زیرساخت شود مجموع قابلیت و زیرساخت تبدیل به مزیت می‌شود و موقعیت ترانزیتی در ایلام را می‌تواند پررنگ‌تر کند.
 
همچنین در خصوص بحث عتبات عالیات که نیاز به برندسازی دارد و قطعا می‌تواند شغل‌های پایداری با توجه امکان 5 هزار نفر شغل را ایجاد کند، بحث اکوتوریسم که ایلام قابلیت زیادی دارد و جزء قابلیت‌های هستند که می‌تواند استان را ارتقاء داد، نشان می‌دهد که ایلام می‌تواند یک میلیون نفر جمعیت را داشته باشد و می‌توان تحول اساسی را ایجاد کرد که این می‌طلبد  دولت و مردم و دانش آموختگان دانشگاه‌های مختلف در سطح کار همکاری لازم را در این راستا داشته باشند و بحث ارتباط دانشگاه و صنعت عملی شود و این قابلیت‌ها در استان تبدیل به مزیت شود و بیکاری در استانمان به کمترین میزان برسد.

گزارش تصویری

برند پایین
تنگه کافرین
امامزاده سید صلاح الدین
کالای ایرانی
فست فودها و تهدید سلامت افراد
یادواره آزادسازی میمک
اجرای 5 هزار ویژه برنامه در...
تلاش و تولید